lørdag 15. oktober 2011

Ikke hiv kakerestene i søpla, bruk dem heller til å spice opp kakebordet!


Ferdig med hvit sjokolade.

Som lovet i innlegget "muffins til barneselskap" kommer her fremgangsmåten på cakepops.
Noen ganger er det nødvendig å skjære av kantene på ei kake for å få til en spesiell fasong. Tidligere hadde dette en tendens til å bli kastet i søpla, men så var det altså noen som fant opp dette geniale med cakepops. Det finnes mange varianter. Her har Rastlaustausa fått hjelp av sin kjære svigerinne, som har dyppet og dekorert til barneselskap. Sønnen i huset har ikke unngått å legge merke til at vi voksne er mye flinkere til å dekorere på annet vis når vi skal ha voksenselskap. Det skal ikke så mye til for at barna også føler seg verdsatt når de skal ha kalas.

Cakepops skal vel kanskje egentlig stå oppreist på pinnen, men her ble det cakepops i små former som vist på bildet . Det er selvsagt ingen ting i veien for å bake ei kake til formålet. Du kan også kjøpe et ferdig sukkerbrød på butikken for å få det til å gå raskt unna i en travel hverdag.
På bildet ser du i tilegg muffins til barneselskap, som du finner oppskriften på her.

Fremgangsmåten på våre cakepops er følgende:
Smelt 200 gram margarin og rør inn biter av 200 gram kokesjokolade. Rør til sjokoladen er smeltet.
Finmos brødet du skal bruke før du blander det i sjokoladeblandingen. Her tilsetter du brød til du får en masse det er mulig å trille kuler av. Du må gjerne smake til med melis og kakaopulver dersom det er ønskelig.
Trill så store kuler du ønsker. Vi har klippet biter av sugerør for å bruke til handtak. Det finnes pinner å få kjøpt til formålet på hobbybutikker.
Etter at kulene er ferdig trillet, og handtak evt. satt på, skal kulene stå i kjøleskap over natta.
Neste dag smelter du sjokolade som kulene dyppes i. Pynt med hva du måtte ha tilgjengelig, alt etter om det er gutter eller jenter som skal serveres. Her var det litt begge deler så vi har brukt både rosa og blått.
Her ser du at det er brukt både mørk og hvit sjokolade. Varianten med mørk kokesjokolade har vi kun sprøytet over i stedet for å dyppe i sjokolade.

Fremgangsmåte i bilder:

Kulene trillet og klar til å sette på handtak.

Kulene dyppes i sjokolade.


Ulik pynt strøs på før sjokoladen stivner for mye.

Dette ble veldig populært i barneselskapet!



5 kommentarer:

  1. Hva du kan:)) Smart triks, nytt for meg, skal jammen skrive meg dette bak øret! For er jo synd å kaste avskjær av kake, når det er fullt brukelig til noe nyttig og velsmakenede som her:) Kan tenke meg å tilsette en liten dæsj likør/rom/ punsj for servering til voksne kanskje? Takk for inspirasjonen!

    SvarSlett
  2. Takk Ingrid Andrea:) Der ga du meg jaggu et tips som må prøves til tirsdagens voksenbursdag! Cakepops med likør, det tror jeg må bli en slager! I alle fall for meg:)

    SvarSlett
  3. Det her var veldig fænsi og smart, skal skrive det bak øret :) Tusen takk for kjempehyggelig kommentar hos meg, ha en nydelig helg :)

    SvarSlett
  4. Ja, da bestiller jeg like greit sånn ca. 100 stk. jeg da. Det går fint å sende det i posten :).... eller da er vel esken tom før den kommer hit :/

    SvarSlett
  5. Hei Rita, og takk for mange hyggelige kommentarer! Kanskje jeg skal starte butikk ja, det hadde vært noe:)

    SvarSlett