mandag 24. oktober 2011

Nøttekake med fromasj

Nøttebunn med fromasj.

La nøttebunnen være i formen. Ikke løsne ringen.
I stedet for å dynke nøttebunnen med melk eller brus har jeg brukt gele: Kok en pakke gele, avkjøl den og hell forsiktig over nøttebunnen slik at geleen trekker ned i kaken. Dersom du heller for raskt vil geleen bare renne ut til siden og bli borte:) Sett til avkjøling.

Fromasj:
Kok en pakke gele som angitt på pakken, men bruk kun halve mengden vann. Rastlaustausa har her brukt bringebærgele. Avkjøl geleen. Rør av og til.

Pisk en boks fløte (3,3 dl) med en ts sukker. Når geleen er avkjølt blandes den forsiktig med kremen.
Hell fromasjen over nøttebunnen. Det er viktig at ringen fortsatt sitter rundt kaken! Avkjøl til framsjen har stivnet.

Rastlaustausa har for anledningen pyntet med kiwi og hakket hasselnøtter.


3 kommentarer:

  1. Hei hei!
    Så hyggelig å finne "likesinnede" her inne! Den nøttekaken skal jeg prøve meg på, ser nydelig ut! Takk som deler.
    Jeg er også husmor på 11 året. Vi har en sønn på 11 år og en datter som studerer i Praha på 21 år. Kose meg med rollen som hjemmeværende husmor og har nok å henge fingrene i!!
    Hadde vært hyggelig å følge deg videre, viss det er greit..
    Klem fra Anne Karin

    SvarSlett
  2. Hei igjen!
    Da har jeg laget Nøttekaken din, fantastisk god!
    Blogget den på Mat og Vin bloggen min i dag:))
    Skal forære den til en god venninne som er syk, i kveld.
    Tusen takk for at du delte denne praktfulle kaken!
    Klem

    SvarSlett
  3. Den så veldig, veldig god ut. Sender den til mitt tantebarn som er ny-utdannet kokk og en mester på kaker :) God søndag!!

    SvarSlett