torsdag 13. oktober 2011

Jeg blir så dritt lei lavkarbo!

Det er nesten ikke mulig å lese på nettet uten å bli proppet full av alle tips om lavkarbo. All respekt til de som gjennomfører en diett, men dersom de er motiverte klarer de det nok uten at ordet "lavkarbo" lyser mot oss overalt på nettet.
Det flommer over av ulike dietter som skal skal gi både slankere, finere og mer helsig kropp. Men hva skjedde med vår barnelærdom? Vi lærte å spise et sunt, men variert kosthold. Man skal ikke overdrive i noen retning. Det vil si; vi skal ikke spise for mye, ELLER for lite av noe. Skal vi følge alle kostholdsrådene som publiseres får vi for menneskehetens fremtid håpe at noen snart finner opp en pille vi kan erstatte alle måltid med. En pille som er nøye sammensatt av alt vi må spise, og som selvfølgelig mangler det vi for all del ikke skal spise. Men så raskt som disse rådene endres ville det jo bli vanskelig å finne opp en pille vi kan spise en hel uke uten at den blir farlig. Og tenk bare hvor koselig det ville blitt. Vi tenner levende lys, fyrer opp i peisen og tar oss en pille til middag.

Jaja, det var dagens frustrasjon som bare måtte ut. Rastlaustausa spiser det hun finner for godt, ikke planlagt, og tilfeldighetene råder veldig når middagen planlegges her i huset. Uten middagsplaner dro jeg til butikken i formiddag. Der hadde de både koteletter og brokkoli på tilbud, så da ble det middagen i dag. Smakte godt:) I morgen kan det godt hende jeg spiser salat dersom jeg finner det for godt, men man skal ikke se bort fra at de første nyhetene som lyser mot oss i morgen tidlig er "forskere advarer mot å spise salat."

Verst er det for alle de som mener de har behov for å gå ned i vekt, og som føler seg presset til å prøve alle forslagene til dietter. Jeg er redd de opplever skuffelse gang etter gang etter å ha slitt seg gjennom nok en kur. Jeg VET at det ikke er enkelt når man skal slanke seg, og jeg skulle ønske helsevesenet heller kunne bidratt mer i rådgivning til de som har behov for hjelp.

Helt på tampen skal dere selvsagt få se bilde av middagen Rastlaustausa fortærte i dag. Forklaring fortsetter under bildet dersom det frister til helgens meny.

Koteletter, gratinerte poteter, brokkoli og peppersaus.

Koteletter med ost og bacon:
Rastlaustausa har laget middagen raskt og enkelt. Som tilbehør er det brukt gratinerte poteter fra pakke, som skal småkoke i 25 minutter. Brokkoli og mais er tilsatt i en kjele med smeltet margarin og maisvannet. Krydre med salt og pepper og damp til brokkolien er litt myk, men ikke for lenge. Peppersausen er også tilberedt fra pose. Altså, ikke et gjennomført hjemmelaget måltid, men Rastlaustausa er mer glad i peppersusen fra pose enn den hun lager selv. Faktisk så glad i den at det ble servert i vårt bryllup i sin tid. Til mor og svigermors store fortvilelse selvsagt, men det lot da til at alle gjestene ble fornøyde med serveringen.

Litt avsporing ble det, så tilbake til poenget.

Sett stekeovnen på 150 grader. Legg kotelettene i en langpanne og krydre dem etter egen smak. Rastlaustausa har brukt salt, pepper, rød chili, løkpulver og hvitløkpulver.

Sett formen i stekeovn og stek cirka 35 minutter. Dette kan variere fra ovn til ovn. Når kotelettene begynner å bli ferdig tar du formen ut av stekeovnen en tur. Legg på osteskiver og baconskiver. Sett langpannen tilbake i ovnen. Skru gjerne opp grillen dersom ovnen er utstyrt med det, da blir baconet bedre stekt. Men følg med, grillen gir stor varme så det blir fort brent.

Her blir det som nevnt i et tidligere innlegg mat til overs, så drengen vet hva han får servert til middag i morgen:)







50 kommentarer:

  1. Jeg syns du har mange gode poeng og tenker mye i samme bane sjøl; alt i moderasjon. Nylig blei det advart mot lavkarbo i lokalavisa av en ernæringsfysiolog som sa det ikke var bra for kroppen. Det er utrulig mye mas om lavkarbo for tida.
    Sjøl spiser jeg ostepop og drikker eventyrbrus på en torsdags kveld og er fornøyd med det.
    Ha en kjempefin kveld :)

    SvarSlett
  2. Så bra at vi er flere:) Jeg tenker mest på ungene som vokser opp i dag. Vi hadde ikke tilgang på data i vår oppvekst, men påvirkningen fra media ble allikevel så stor at mange fikk komplekser og problemer. Jeg tørr ikke tenke på hvordan det er i dag når alle ungene er på nett før de starter på skolen.
    Ha en fin kveld du også, kos deg med ostepop og eventyrbrus! Jeg er sikker på det er vel fortjent:)

    SvarSlett
  3. Bra innlegg! Som jeg skulle ha sagt det selv! Lavkarbodietter er ikke bra for kroppen. For mye proteiner er farlig for nyrene! Vist raser man fort ned i vekt, men begynner man å spise normalt igjen, med litt karbo i kosten, gåt man like fort opp!
    Jeg koser meg med god og variert kost, jeg! Og gjerne litt usundt og godt:o)

    La meg slippe å høre om L A V K A R B O!!!

    Heleneklem

    SvarSlett
  4. Bra blogg!

    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som helgens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett!

    Følg Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg så får du tips om andre gode blogger også. Alle som har forslag til gode blogger jeg kan anbefale på VG Netts forside kan sende meg et tips på magne.antonsen [@] vg.no

    SvarSlett
  5. Hei Magne!
    Det var kjempeartig å se, mange takk! Jeg ønsker deg ei riktig god helg.

    Hilsen Rastlaustausa

    SvarSlett
  6. Så enig Helene! Mange sliter år ut og år inn med alt de blir anbefalt å prøve.
    I helgen skal i alle fall JEG kose meg med både usunn mat og kanskje et aldri så lite glass rødvin til:)

    Klem fra Rastlaustausa

    SvarSlett
  7. Hei og amen sier jeg :)

    Jeg har selv prøvd lavkarbo i sin tid og himmel så sjuk jeg ble!!! Det var IKKE bra for meg. La de som det funker for bruke det og gå på det, men MÅ det lyse mot deg i alle aviser, blader og nå også som tema i et diskusjonsprogram på TV. Ja, flott at noen klarer å gjennomfører det, flott at de som ønsker det går ned de kiloene de ønsker MEN jeg blir oppgitt når de påstår at det er den eneste grunnen til at de kan kutte ut medisiner, allergitabl osv osv.

    Grunnen til at de kan det er selvfølgelig vektnedgangen, men vektnedgang kan man få selv uten lavkarbo. Det er veldig enkelt. Putt inn mindre i munnen, trene mer = kiloene forsvinner.

    Jeg er 49 år. Jeg trener 3-5 ganger i uken og spiser hva jeg vil. Jeg kunner sikkert gått ned 5-7 kg, men hvorfor skal jeg det? Jeg er meg jeg og dessuten med et par kilo for mye fyller jeg ut rynkene :). Dessuten skal jeg LEVE. Jeg skal kose meg. Tenk så kjedelig å gå på evig slankekur!!!

    Takk for godt innlegg :)

    SvarSlett
  8. Det er så sant Rita, vi skal leve et godt liv uten å ha dette konstante presset fra omgivelsene. Du har prøvd det selv og vet hva du snakker om. Tror det er bra at noen kommer frem med skyggesidene også.

    Må innrømme at jeg trekker litt på smilebåndet når jeg ser for meg kiloene som fyller ut rynkene da:) Slipper jo presset på botox også da:)

    Ha ei finfin hel, og takk for tilbakemeldingene Rita!

    SvarSlett
  9. La meg slippe å lese om alle som mener man bare må trene mer og spise mindre for å ha det perfekte liv. Jeg klarer ikke leve så asketisk. Lavkarbo har vært i vinden nå i hva, ett år i media?
    Jeg synes det er flott at det skrives mer om det, slik at jeg får mer middagstips. Skulle tro det var verdenskrise bare fordi man kutter ut poteter og korn.
    Man må tåle at det finnes andre veier til Rom. Det er mange som ikke trives med det normale kostholdet, og da er det vel fint at de gjøres oppmerksom på at det finnes et alternativ? Det er ingen som skal ta fra deg brødskiva di.

    Rita sier hun ikke vil gå på evig slankekur, men det blir det jo om man alltid må sulte og trene flere ganger i uka. Jeg trives godt med å spise mat med smak til jeg er mett, og så kanskje rusle meg en tur om lysta er der, og LIKEVEL gå ned i vekt.

    SvarSlett
  10. Maten du her har lagt utoppskrift på er jo lavkarbo med unntak av potetene?
    Salat er er lavkarbo, rødvin er helt ok på lavkarbo. Nå vet ikke jeg hva du refererer til når du skal kose deg med usunn mat i helga? Kanskje en biff med fløtesaus og masse gode grønnsaker? Med Pannacotta eller ostekake til dessert? (Kan fint lages som lavkarbo!)

    Jeg har spist lavkarbo i over ett år, og har aldri spist så variert før. Det samme gjelder barna mine, som får både poteter, pasta og ris. Kanskje en ide å sette seg litt inn i hva dette kostholdet innebærer og alt man faktisk kan spise? Og ikke bare synse ut i fra overskriftene på tabloidaviser som VG?

    SvarSlett
  11. Er så absolutt enig med deg at det diskuteres litt vel mye lavkarbo i media om dagen, men jeg er så absolutt IKKE enig i dine synspunkter. Lavkarbo er et vidt begrep og for meg er det svært tydelig at du ikke har satt deg skikkelig inn i hva lavkarbo er da dette så absolutt IKKE er en DIETT, men derimot en kostholdssendring! Ketolyse derimot -som i og for seg også er en av mange lavkarboretninger- er en diett, hvor man går svært lavt på karbohydratene for å sette kroppen i ketose. For meg er dette to vidt forskjellige ting, men desverre kommer ikke forskjellen tydelig nok frem i media. Lavkarbo handler generelt om sunn, vanlig mat laget fra scratsh -hvor raffinert sukker og stivelse hovedsakelig utelukkes. Verre enn det er det ikke! Alt fra 0-150 gram karber i kosten pr.døgn regnes som lavkarbo. Hvor høyt eller hvor lavt folk legger seg er jo opp til hver enkelt. Og tru ikke at de som spiser lavkarbo sulter seg ;) Dette er et kosthold veldig mange kan leve med nettopp fordi de ikke går sultne og dermed ikke sprekker -som ofte skjer dersom man spiser lavKALORI -som er noe heeeelt annet!

    Jeg har selv spist lavkarbo siden januar 2011 og gjør det fortsatt -for dette er ikke en kur slik mange trur! Jeg har lagt om kostholdet mitt, og det er jo det de aller fleste som går på lavkarbo gjør -de legger om kostholdet! For evig og alltid!! Men jeg sier ikke at dette er noe som er riktig for alle, alle må prøve seg frem og finne ut av hva som passer for seg -men for meg fungerer dette kostholdet bedre enn det statens ernæringsråd anbefaler :) Og da fortsetter jeg med det, når jeg får så gode helsefordeler ved det :)

    SvarSlett
  12. Anonym: "Maten du har lagt ut oppskrift på er jo lavkarbo med unntak av potetene?"
    Poenget var ikke å legge ut en oppskrift som ikke var lavkarbo. Dersom man ser gjennom menyen en hel uke vil man helt sikkert finne mange ingredienser som kan passe inn i både den ene og den andre dietten.
    Poenget er at mange føler et press på seg til å følge en diett, fordi det later til at "alle" gjør det. Mange har slitt med spiseforstyrrelser og dårlig selvbilde, og det trenger ikke bli bedre av at alle diettene er slik i fokus hele tiden.

    Uansett, jeg nyter rødvinsglasset, og evt biffen uavhengig av hvilken diett det måtte passe inn i.

    God helg til alle!

    SvarSlett
  13. Hei Lissi!
    Ser du har god greie på dette og jeg er glad for å høre at dette fungerer for deg. Ingen grunn til å slutte da.
    For mange vil en diett eller kostholdsendring fungere fint, men så er det alltid noen det vil ta overhånd for.

    Dette med hvorvidt det er diett eller kostholdsendring er nok en vanlig misforståelse, og jeg tror disse ordene blir brukt litt om hverandre, selv om det kanskje ikke er med rette.

    Og for de som ikke ønsker å følge en diett eller kostholdsendring eller det heller ingen behov for å sette seg inn i alle detaljene. Poenget er at det er mange som synes det blir for mye fokus på kroppen i media.
    Takk for tilbakemeldingene, og god helg!

    SvarSlett
  14. Håper dere fikk med dere Debattprogrammet på NRK 1 i går !!!! Man kan ikke sitte å si at det ble jeg syk av sånn som Rita sier her, du er vel en av di som bare har startet opp helt uten og undersøke hva som er riktig å spise og hvordan det bør gjøres. Les og lær før dere uttaler dere. Jeg tok med samboer og sønn en uke på kurs nettopp for og lære mere om lavkarbo. Min sønn er 23 år og har hatt diabetes i mange år. Han lærte mere om diabetes og hvordan insulinen virker på kroppen på en dag der nede enn han har lært på alle di år han har levd med dette. Jeg for min del er kvitt Kronisk betennelse og "rastløse ben" pluss masse ekstra energi. Jeg har forståelse for at folk begynner og bli forbaska lei av alle skriverier. MEN .... der må nok VG ta på seg store deler av skylda for siden di skal prøve og sverte lavkarbo hele tiden. Makan til tull som kommer fra den avisen skal man lete lenge etter. Å det bare fordi dem har "vektklubben" selv. Jeg lever veldig godt med lavkarbo og ser at mange rundt meg som prøver det seriøst også har store helsemessige gevinster av det så det er ikke rart det blir litt snakk om det rundt forbi da. Og til sist.... Di som har spiseforstyrrelser bør vel da ikke se på tv hvor man blir pepret med modellprogrammer, lese ukeblader, motemagasin med retusjerte bilder av div modeller osv heller... Det er i hvertfall noe man tar skade av om man har dårlig selvfølelse.

    SvarSlett
  15. Jeg er helt enig, jeg har prøvd lavkarbo selv for en periode tidligere, vekta gikk ned fort til å begynne med, men så ble jeg trøttere og trøttere.. Det forandret seg ikke før jeg begynte å spise normalt igjen..

    SvarSlett
  16. Hvor ble det av den sunne fornuften? Alle i dette land VET vel at det er fint å spise frukt, grønt, rent kjøtt og fisk - mens det er ikke så fint å spise Grandis, pølser eller alskens ferdig retter fra Fjordland el andre??? Og alle skjønner vel at HOVED kostholdet bør bestå av de sunne tingene, mens det som er usunt bør høre til unntakene??? -Går du hele tiden opp i vekt - ja så spiser du vel feil, har du en vekt du trives med - ja så gjør du vel det meste riktig??? Noe passer for deg, noe passer for meg - burde ikke være rakettforskning å finne ut hva som funker? Noen trives med salat til middag, andre med kjøtt og poteter. Er du sunn, frisk og normalvektig - så har du et kosthold som passer for DEG!

    SvarSlett
  17. Hvorfor er "alle" så lei av å lese om lavkarbo? Og det uten egentlig å vite hva en lavkarbodiett går ut på og hvilke positive virkninger - foruten vektreduksjon - den kan ha på kroppen...

    Dessuten må man være klar over forskjellen på en lavkarbodiett og en diett etter ketolysemetoden hvor man må ha tilskudd av fet mat for å kompensere mot ekstremt mindre inntak av karbohydrater.

    Man leser at på lavkarbodietter fråtser man i fet mat så mye man vil. Tja, sikkert noen som gjør det også, men det er da ikke nødvendig. Og i tilfelle er man på en Ketolysekur og ikke på en generell lavkarbodiett.

    Lissi og Ninas kommentarer oppsummerer veldig godt hva lavkarbo egentlig er...

    Selv startet jeg med lavkarbo for å holde blodsukkeret mer stabilt. Jeg slet med verk/betennelser i fingrer og håndledd tær og knær - dette er nå helt borte. Jeg er ikke så "tung" i hodet etter en lang arbeidsdag, men tvert i mot opplagt og har energioverskudd til helt andre ting enn å slenge meg i en stol foran Tv'en. Dessuten har jeg en sakte men sikker vektreduksjon.

    Så kan man selvfølgelig si at dette er innbildning... Nei, det er det ikke. Blodsukkermålinger og senkningsmåling hos legen viser en markant nedgang av verdier, så dette kommer jeg til å fortsette med uten redsel for at kroppen skal ta skade av det.

    SvarSlett
  18. Helt enig, men jeg jobber på vafe, og der er det mange kunder innom hver eneste dag som kaster i seg kaker, is og pomfri :) da blir jeg glad, for det er forskjellige folk hverdag, så de fleste spiser enda ''variert'' :)
    Blir glad når en gammel dame kommer innom for å spise en napoleonskake stykke og kaffe med fløte og sukker i :)

    SvarSlett
  19. Beklager lang svartid. Drengen samt to sønner ventet på middag. Drengen og resten av jaktlaget ble endelig ferdig med elgjakta i dag så nå blir det mere kjøtt i fryseren:)

    Ser at innlegget mitt opprører mange, men dette er ikke ment som kritikk mot dere som har fulgt en diett/ endret kostholdet, og som har lyktes med det. All ære til dere som har klart å gjennomføre målene, og som faktisk også føler dere har fått bedre helse generelt av det.

    Nina: din sønn har diabetes og kostholdsendringer som kommer pga sykdom og andre helseproblemer er selvsagt ikke det jeg snakker om her. Mange sykdommer gjør det nødvendig å endre kostholdet, legge til/ ta bort ting, og det handler jo enkelt og greit om å være ansvarlig nok til å ta vare på egen helse.

    Anonym 17:33: Helt enig! Jeg bor ikke slik til at vi er bortskjemt med kafeer på hvert hjørne, så jeg er oppvokst med at bytur er ensbetydende med kafebesøk. Jeg tar fortsatt turen innom for å skjemme bort eldstesønnen litt når vi er på bytur. (NEI, vi er ikke på bytur hver uke, kanskje 4-5 ganger i året:) Jeg synes det er et kjempekoslig avbrekk på handleturen.

    Nå har vi virkelig fått synspunkter i begge retninger her, noe vi sikkert kan lære litt av alle sammen.

    Fortsatt god helg til alle!

    SvarSlett
  20. Tror nok folk må finne det kostholdet som passer for dem, og som de trives best med :) vi er ikke alle skrudd sammen med nøyaktig de samme genetiske skruene. Synes og det blir mye kostholds prat generelt i media. men det som er mest irriterende for meg er at alle må enten være for eller imot. jeg tenker nå heller at det kostholdet jeg har har jeg fordi det er det beste for meg og det jeg trives best med. så om noen andre går på Lavkarbo fordi det er det som funker best for dem, så er jo det helt topp for min del. :)

    Whatever floats your boat som de sier :). Irriterer meg mest over alle som konsekvent skal hardnakket påstå at det de velger og spise er det alle burde spise. og mange går jo så langt som og insinuere at de som har ett annet kosthold enn dem er dumme. da blir det litt drøyt føler jeg.

    Jeg kjenner nå mange forskjellige mennesker, og stort sett ingen har identisk livsstil hverken når det gjelder trening, hobbyer eller kosthold. og bra er nå det at vi alle er forskjellig. er bare så domt at der er så mange som nekter og godta at andre gjør ting på en annen måte enn dem :)

    God Helg alle sammen!

    SvarSlett
  21. Du har mange gode poeng anonym 19:35.

    God helg til deg også!

    SvarSlett
  22. Mange morsomme innlegg her... :)

    Jeg blir ganske lei av alle som skal ha en mening om hva jeg bør spise. Hvis jeg er ute på noe og dropper brødskiva eller risen så blir det gjerne kommentarer!

    Jeg har jevnlig vært på slankekur fra jeg var 10-12 år. Nå er jeg snart 50. I perioder har jeg tenkt at nå er det slutt på slankekurer, nå skal jeg bare spise litt forsiktig, så går jeg sikkert ned i vekt hvis jeg er flink til å trene...
    Det funker IKKE!

    Jeg har forresten også vært på Grete Rohde-diett.
    1400 kalorier er ikke mye på en dag, og det er deprimerende å sitte på kvelden å ha spist alle kaloriene jeg skal ha...og fortsatt være sulten! Jeg blir ikke særlig lykkelig av det! Spesielt ikke med en kropp i "sparebluss" som ikke går ned et gram!

    Nå har jeg vært på lavkarbo fra begynnelsen av juli. Jeg kan spise meg mett, jeg er frisk og glad. Jeg trener like mye som før: 3 ganger i uka.

    Middagen du lagde i dag kan jeg også spise,
    så det skal jeg lage en dag (uten potetene...)

    Lavkarbo betyr ikke at man må spise bacon og drikke fleskefett hver dag! Jeg har noen få prinsipper: ikke brød, poteter, ris, søte saker eller frukt.

    Derimot spiser jeg mye grønnsaker, kjøtt, fisk, ost, egg, LITT rømme eller fløte hvis det hever smaken. Jeg lager middagsretter akkurat som før, men uten ris/potet. Tar heller litt mer grønnsaker, og det kan da ikke være skadelig!

    Avisene skriver det de tror folk vil lese om. Sånn har det da alltid vært!

    SvarSlett
  23. Jeg blir drittlei lavkarbo og allslags overhyping media driver med av allslags greier selv. Men faktum er at lavkarbo ikke er noen ny hype. I litteratur tilbake i det 19 århundre skrev forfattere om personer som kuttet karbo (stivelse og sukker) for å gå ned i vekt. Det er tvert imot i vår generasjon (oss i 30+- alderen) at man i USA pga. hjerteproblemer man antok kom som følge av fett førte til denne low-fat bølgen som har vart i titalls år nå.

    Noe å tenke over :)

    SvarSlett
  24. Nå tillegges jeg meninger jeg ikke har. Jeg går aldri sulten og jeg trener fordi jeg elsker å trene. Jeg har drevet med idrett siden jeg var 7 år og nyter følelsen av å holde meg i form. Jeg har drevet med idrett på høyt nivå og vet ihvertfall en ting at skal man bli god i idretten sin så er ikke lavkarbo noe for meg.

    Det å påstå at jeg ikke aner hva jeg snakker om eller ikke har satt meg inn i hva lavkarbo er tar helt feil. Jeg vet veldig godt hva jeg snakker om. Det jeg sa var at JEG ble syk og ikke tålte denne type diett. Hvorfor skal det settes spørsmålstegn ved det? Hva er rart med det? Jeg kjenner mange som har reagert som meg. Vi er alle forskjellige. Det som passer for meg passer sikkert ikke for andre.

    Men kom ikke her å påstå at lavkarbo er det eneste som nytter. Det er det ikke. Det finnes mange måter å slanke seg på, men dette har blitt en greie som alle nærmest hiver seg over.

    Ja, flott at det hjelper for de som det hjelper for. Jeg er glad for at folk blir friske og kvitt sine plager og sykdommer, men det er ikke dermed sagt at lavkarbo er veien til lykke for alle. Å tro det er å være en smule naiv.

    SvarSlett
  25. Fortell meg hvorfor du klager over lavkarbo for så å presentere det perfekte lavkarbomåltidet?
    Og er du redd for at salat skal bli farlig bør du ta deg en liten realitetssjekk..

    Just my two cents

    SvarSlett
  26. God morgen alle sammen!

    Det er vel ikke slik at vi som ikke følger lavkarbo heller ikke kan spise noe av det som inngår i dette kostholdet?
    Som jeg skrev i en tidligere kommentar kan man gå gjennom en ukes meny, så vil man helt sikkert finne ingredienser/ måltid som passer inn i mange forskjellige dietter/ kostholdsendringer.

    Med et normalt variert kosthold vil man spise det meste, også selvsagt litt avhengig av hva man er vant til.
    Rita: ser du får en del pepper for dine kommentarer her. Later ikke til at alle forstår at dette faktisk ikke passer for enhver.

    Og til anonym 20:51:
    "Lavkarbo betyr ikke at man må spise bacon og drikke fleskefett hver dag! Jeg har noen få prinsipper: ikke brød, poteter, ris, søte saker eller frukt."
    Nei det er vel ingen som har kommet med uttalelser som går i den retning at man må spise bacon og drikke fleskefett hver dag, men for min del må jeg si at å unngå både brød, poteter, ris, søte saker eller frukt ville tatt bort noe av det jeg spiser mest av. Jeg er flasket opp med mye brød, frukt og poteter. Søte saker fikk vi på lørdagene. Og jeg har aldri vært overvektig. Det handler nok litt om mengdene man spiser av hver ting.

    SvarSlett
  27. Lav karbo meg her å lav karbo meg der.
    Hva er vitsen med dietter og hysteri.
    Logikk damer og herrer. logikk.
    Det er ikke hva du spiser som er problemet det er hvor mye og hvor ofte.
    Drikker du fløte og spiser meierismør tre ganger om dagen hver dag, ja da blir du der etter.
    Men bruker du det med fornuft og moderasjon i maten kan du bruke det når du har lyst.
    En skvett her og der gjør ikke store forskjellen.
    Spis hva du vil og når du vil men da må mengden reduseres eller spis mer men med mindre fett.
    Logisk.
    Det å spise en brødskive fremfor et knekkebrød går fint hvis pålegget er deretter.
    Alt som er overdrevet eller extremt er ikke bra uansett.
    Spiser du bare blomkål i tre uker blir du syk.
    Slik er det med alt som blir overdrevet, får ikke kroppen et variert kosthold blir du syk, slik er det bare.
    Mitt råd : spis variert og god mat og moderer inntaket og selvfølgelig, vær i bevegelse.

    God helg.

    SvarSlett
  28. "...men dersom de er motiverte klarer de det nok uten at ordet "lavkarbo" lyser mot oss overalt på nettet. "

    Du har helt rett, de motiverte klarer dette. De har gjerne spist lavkarbo i flere år uten at det har vært et tema i media.

    Debatten har flere sider også sett fra en lavkarbotilhengers synspunkt: For det første så bidrar debatten til at flere med sykdommer og overvekt de ikke har blitt friske av med statens kosthold nå ser at det finnes et alternativ.
    Ingen kan vel være så lite empatiske at de ikke unner andre med en annen helsetilstand enn man har selv og ha muligheten til å spise seg frisk og slank :)

    For fakta ER at mange HAR spist etter statens anbefalinger i mange mange år, uten og bli kvitt verken overvekt eller sykdommer. Vi kan diskutere det til vi blir blå men JEG har den erfaringen, og mange inne på lavkarbo.no har den erfaringen.
    Jeg har spist meg symptomfri fra chrons etter bare 4 uker på lavkarbo... tro meg når jeg sier at jeg unner ALLE med chrons og prøve lavkarbo for å se om de har samme effekt, for chrons er en jævlig trist sykdom med mye smerter og lite sosialt liv (blir sånn når man sitter mesteparten av dagen på do...).

    For det andre, mange hiver seg nå på lavkarbo uten å ha god nok kunnskap i bunn til å oppnå suksess. Media må ta mye av "æren" for det, siden de velger hva som skal komme på trykk utifra hva som provoserer mest...
    Mange nye på lavkarbo.no de siste mnd viser at dette er et faktum, de vil gå på lavkarbo men "isj da alt dette fæle fettet vil jeg ikke spise!" Forumets veteraner og andre bruker mye tid på å veilede i rett retning - ofte tilbake til statens kostholdsanbefalinger for noen :)

    Svært mange bloggere er nå "drittlei" av å lese om lavkarbo. Disse har gjerne ingen særlig interesse av lavkarbo, spiser ikke særlig lavkarbo og skjønner ikke hypen.

    Da lurer jeg virkelig på - HVORFOR da lese artiklene om lavkarbo? Hvorfor la seg provosere om et tema som de ikke er særlig interessert i eller som ikke har noen betydning i deres liv? Er det kjedsomhet? Det må da være andre ting man kan lese om hvis lavkarbo er en "trigger"?

    Ganske flåsete tilslutt (jeg antar dere tar den med et smil altså):

    All denne irritasjonen må jo komme av et for stort inntak av kabohydrater i kosten med påfølgende lavt blodsukker for SÅ sure og irriterte er jo INGEN som spiser lavkarbo ;)

    Ha en deilig helg, lavkarbo eller ikke!

    SvarSlett
  29. Det er forskjell på lavkarbo og nonkarbo...

    SvarSlett
  30. I gamledager ble det hele tiden mast om at man måtte ha "et variert kosthold". Greit å spise mye fett, helt det sunne, men er det så ille å spise grovbrød til frokost? Kan jo ha lavkarbo i de andre måltidene.

    SvarSlett
  31. Nikolai og forsåvidt Anonym også, lavkarbo innbefatter et kosthold med inntak av fra 0 til 150 g karbohydrater. Lutz har skrevet en bok basert på sin praksis (med pasienter) der han har kommet fram til at ca 72 g kh pr dag er optimalt. Spiser du ingenting annet av kh, tilsvarer dette faktisk hele 6 vanlig brødskiver, så man kan fint spise et par skiver brød og fortsatt leve lavkarboish :)En tommelfingerregel er at det er viktig og spise NOK fett om man går mye under 72 g, siden man da får for lite energi fra karbohydrater og må hjelpe til med å spise fett så kroppen får nok energi.

    Anonym, non-karbo er sjeldent, skaldemans 50+ retning er vel den som har minst karbo. Denne anbefales for de med minst 50 kilo overvekt, så som du skjønner, ikke for alle og enhver :) Ketogene kosthold ligger vel fra 20-50 g kh pr dag.

    Friheten til å velge innenfor brede rammer er det som jeg synes er best med lavkarbo. Om jeg og min kropp har det best med 20g kh pr dag, vil en annen kunne fungere optimalt med 100.

    Og det er helt greit! ;)

    SvarSlett
  32. Jeg tror folk har blitt helt gærne,synes det er snakk om lavkarbo dietter hver gang jeg skrur på tv'n,set blir vel snart innført at dem som spiser poteter og pasta må sette seg ut når dem skal spise på utesteder.

    SvarSlett
  33. Hvorfor spiser dere ikke det dere synes er godt? Drive å spise ditt og datt fordi det er sunt er slettes ikke bra. Ha i dere den maten dere har lyst på i moderate mengder og lev ett lykkeligere liv.

    SvarSlett
  34. Et ensidig kosthold gir vektreduksjon, uansett hva du velger å spise.

    Liker du at hjernen, nervesystemet, lever, nyrer, bukspyttkjertel, hjerte, blodårer, muskler og alt annet som kroppen består av, fungerer??? Da bør du livnære disse organene...

    Fratar du kroppen en matgruppe, så må et eller flere av organene jobbe overtid for å supplementere et av de andre... dette er "greit nok" en liten stund, men vil koste vel mye for organet som jobber overtid...

    Hvis du trenger et eksempel... alkohol er ren energi, og kroppen digger det... problemet er at leveren jobber på spreng for å gjøre det tålelig... så du kan fint leve på alkohol, så lenge din lever er i stand til å omsette det til "snill" energi...

    Og du kan fint leve på "ikke-sukker", så lenge leveren din klarer å skape ketonlegemer av fett...

    Men... dette er alkistanker, og dette skader immunforsvaret ditt...

    PS! Diabetesfolk som får føling lukter som aceton... det samme gjør ketosefolket... diabetesfolket får dermed føling av "ekstrem ketose" (men... vanlige mennesker får ikke det, da dette er en tilstand kalt ketoacidose). Poenget er at ketonlegemer er gift i for store mengder... MEN... det er også vann, så...

    Det er ikke lett.. men som kur kan ketose være en mulighet... som livsstil er det absolutt ikke noe godt valg... MEN... lavkarbo trenger ikke å føre til ketose... lavt forbruk av sukker og hurtig karbo er vel egentlig bra for både kropp og sinn... hvis man ikke trenger en energisk støyt... for "in times of need" er karbohydrater verd sin vekt i gull.

    SvarSlett
  35. Lavkarborelaterte sykdommer kommer nok til og slå inn hardt om noen år.
    Enhver lege vil fortelle deg at lavkarbo er idiotisk og farlig også for diabetikere som trenger karbohydrater like mye som andre folk,men kos dere med hjerteproblemene.

    SvarSlett
  36. Korkolainen - Her er du skummelt langt ute på viddene, du blander ketose og ketoacidose litt hipp som happ. Vær så snill å få det riktig om du skal uttale deg så bastant.

    Anonym 21:55 - Jeg tror ikke du har fulgt med nok. Jeg kan gi deg linker til 3 leger som skriver om lavkarbo, bl.a hjerteleger, samt fortelle deg om mange fler. Så du bør nok ikke være så bastant.

    Til slutt: Det er VELDIG mange av oss som har spist lavkarbo i flere år (4,5 år på meg), som også er fortvilet over hypen om denne "nye, kule dietten". Vi er mange som er lei av all feilinformasjon i media, og at "alle" skal mene noe om maten vi spiser.

    Jeg kan garantere deg at min ukesmeny på lavkarbo ikke inneholder mer protein enn hvem som helst annens. Den er derimot MYE sunnere enn de fleste. Jeg har minst en vegetardag i uka, spiser fisk minst 2 dager, grønnsaker og salat til alle middager og jeg får i meg nok av alt kroppen min trenger. Det er mer enn hva veldig mange andre kan si.

    OG jeg trener! Tenk det du! Styrke og jogging 3-4 dager i uken. Jeg er ikke en gang utslitt eller tom i kroppen etter 1 times joggetur.

    Den GLUKOSEN hjernen trenger, som mange mistolker som at hjernen må ha karbohydrater, det lager kroppen fint selv. Ingen MÅ ha karbohydrater.

    SvarSlett
  37. Jeg ærlig kan ikke tro at disse tingene å spise svært lite kaboidrate hjelper deg å miste vekt og hjelpe til med helsen, fordi kroppen trenger karbohydrater for å oppfylle sine plikter og behov av sukker og fett, hvis en person spiser low-carb kroppen vil handel bruker forekomster av fett og sukker i kroppen har vi. og så sykdommer som diabetes og mange andre er enige om at folk trenger å tenke på hva de spiser, trenger ikke å spise før følelsen godt, tror jeg en av måtehold og bevissthet folk vil være den ideelle vekt og er veldig glade og sunne og viktigst, å miste vekt og så kontrollerende men forslukenhet og spise mindre og ikke slutte å spise og mye mer sunn og det hjelper enda mer .....

    SvarSlett
  38. Jeg er også drittlei av å høre om lavkarbo, drittlei av alle som ikke vet hva de snakker om og som ikke aner noe om lavkarbo men som har en mening om det alikevel.

    Ingen av oss er like, så hvorfor må vi spise det samme...?

    Hilsen en som har blitt reddet av lavkarbokostholdet.

    SvarSlett
  39. ja lavkarbo ja... prøvde nå den der i ca 6 mnd... absolutt ikke noe for min kropp selv om jeg ELSKER jkøtt, fisk, ost...ja alle tingene som er på 'ja' listen!
    MEN jeg la visst på meg jeg :( jeg fulgte en diett til punkt å prikke..vel nesten da, jeg brukte å spise 1 egg til frokost istedet for 2, og jeg spiste 1 kakestykke og litt jordbær med vaniljesaus i et selskap...
    jeg trener også, men det hjelpte ikke det. for etter ca 6 mnd så begynte buksen å bli knapp, og vekta viste +1.5 kg...
    så nå er jeg tilbake til den usunne kosten...den som vi lærte om i alle år på skolen, den med litt brød og pasta, litt frukt og grønnsaker, litt kjøtt osv osv osv... føler meg i hvertfall bedre nå enn jeg gjorde før! og merkelig nok så er ikke buksen knapp lenger ;)

    SvarSlett
  40. Tror det er veldig individuelt det der. Vanlig mat med brød, pasta, ris osv og lav kalori og mye trening, passet ikke for meg, men det gjorde en sunn lavkarbo diet med masse grønnsaker, kjøtt og DET SUNNE FETTET. Magen min har aldri fungert så bra.. MEN JA...DRITTLEI å høre om LAVKARBO jeg også.

    SvarSlett
  41. Hallo tausa! Lavkarbo er ikkje nytt, men kan hende er ordbruken ny. Eg vaks opp på ein gard på femtitalet-og eg lærte snøgt av bestefar og elles hine vaksne at me det var best å eta kjøt,fisk,noko ost og vel med grønt om ein skulle duge som arbeidskar. Trengte byggjesteinar denne skrotten ,må vite. Alle heime hjå oss var etter måten helsoge,slanke og senesterke. Sidan når lærdomen auka har dette biletet stadfesta seg.Kva ein et og kva ein gjer heng nøye saman,at ein del menneske vil gjera om at to pluss to vert fire er så,men røyndom kan ikkje endrast.Det er mogeleg at for enkelte er ostepop og brus kos og mat,men eit tenkjande menneske veit at dette er berre simpelt vombefyll. Diverre er det vorte slik at det er berre stivinga i skjorta som held ein del oppe i dag,ryggjeslause menneske som trur gleda ved livet er dårleg føde.Tenk alt anna som er godt-berre det å vere til,sang og musikk,ein god svall med eit medmenneske. Tilslutt attende til matvegen-gjærbakst og desslike er noko ein skal vere måtehalden mrd-gamal lærdom det og. Flatbrød er sunnare.Vil og nemne at i takt med denne stusslige ernæringa mange held seg til-pluss mangel på hardt arbeid- so har me fått muskelsvake menneske. Før 80 år sidan vog ein mjølsekk 100 kg,det handterte karane greit,sidan vart sekken 50 kg-so 40. Ein fillesekk med turrved er og vorten tung for pasta,pizza og brusgenerasjonen. Nei,slutt med å forsvara låk kostering-hugs kva som er gagnleg basiskost og ver ikkje så opptekne av sokalla kos i tide og utide. Ei runde i sengehalmen er vel sikkert like koseleg som å dytte ostepop inn i munnen.

    SvarSlett
  42. Anonym 02:09 - Du skrev "ja lavkarbo ja... prøvde nå den der i ca 6 mnd... absolutt ikke noe for min kropp selv om jeg ELSKER jkøtt, fisk, ost..."

    Det er ikke én lavkarbodiett.. At du i det hele tatt skriver det viser hvorfor du gikk opp i vekt - du kan ikke ha satt deg godt nok inn i det.

    Alle kosthold med mindre enn 150 gram karbohydrater per dag er lavkarbo. Du har her forskjellige dietter: Fedon, Atkins, LCHF, Paleo, Skaldemans, Ketolyse osv. Og du har det som kalles moderat/balansert lavkarbokosthold, der man kutter de største kildene for karbo (sukker, stivelse, ris, pasta, brød) og erstatter med masse grønt og delvis fett.

    Det eneste jeg er mer lei av enn å lese om lavkarbo med krigstyper er å lese om folk som påstår de har prøvd, som ikke vet hva de prater om.

    SvarSlett
  43. Jeg er så lei av å høre at 'et vanlig sunt norsk kosthold' er alt vi trenger. Nettop dette kostholdet har gjort meg veldig, veldig syk!!! Lavkarbo har reddet mitt liv og jeg bryr meg ikke om hvor lei du er av å høre om lavkarbo.

    Og jeg er så lei av å høre om SLANKING! Hvis man gir kroppen det den trenger, og unngår det som kroppen blir dårlig av, så blir ikke vekta et problem!

    Lavkarbo skal ikke ses på som en slankediett. Lavkarbo og høyfett kosthold er sunn helseopplysning!!! og fokuserer på økologisk sunn mat laget fra bunnen av, sunt fett som hjerne, hjerte og andre indre organer trenger for å fungere og ikke bli syke, essensielle fettsyrer som trengs i tarmene for at kroppen skal klare å ta til seg næring! Mat som gir kroppen hormonbalanse og sunn ph verdi, som igjen gir lite vekst grunnlag for kreftceller og betennelsestilstander. Lavkarbo er sunn helseopplysning som løser mange helseproblemer som diabetes 1 og 2, hjertesykdommer, hudproblemer, hjernesykdommer, ME, MS, ADHD, depresjon, angst, og kan bremse utvikling av kreft osv. osv. osv.

    Lavfettkosthold og fabrikk-behandlet kjøtt/fisk/fett og høykarbo/høystivelsekosthold fremmer disse sykdommene. Man bryr seg vel ikke om det før man blir syk.

    Bivirkning av lavkarbo er at man (etter innkjøringsperioden) blir mindre sulten, mer konsentrert, får mer energi, bedre humør, sover bedre osv. Hvorfor skal man bli lei av å høre om det?

    Selv om du er lei av å høre om LAVKARBO så vil jeg rope det ut, ikke for slanking, men for helsa! Er ikke helsa viktigere enn å tenke på dietter og slanking?

    JEG ER LEI AV å oppleve at familie og venner dør av kreft, samt all økning av diabetes og hjertesykdommer. Og veldig lei av kritikk mot lavkarbo som faktisk løser mye av disse sykdommene. Veldig lei av alle som bagatelliserer dette og sier, ja hvem skal vi tro på, alle sier så forskjellig.. Det går faktisk an å sette seg inn i tema og lære : )

    Dessuten, lavkarbo er IKKE null-karbo. Kun de aller sykeste skal ha minst karbo. Friske mennesker på lavkarbo kan absolutt spise et par brødskiver og et par poteter og 1 frukt pr dag. Det viktige er å unngå at det blir for mye. Men min erfaring er at når kroppen får i seg det den trenger, så har den ikke lenger disse ''lystene'' på alt mulig. Man spiser ordentlig mat og blir behagelig mett ...lenge ... Veska trenger ikke lenger ha noe nødproviant : )

    De fleste som spiser et 'vanlig sunt norsk kosthold' spiser langt mer karbohydrater enn hva selv staten anbefaler.

    Det er et alvorlig problem og jeg er glad for at det blir fokus på dette. Jeg hørte om lavkarbo for et år siden, og har deretter lest og lært mye om dette og omliggende helsetemaer. Før skjønte jeg ingenting, men nå har jeg skjønt sammenhengen. Anbefaler alle som er interessert i å unngå alvorlige sykdommer å sette seg inn i dette.

    Jeg er mer lei av å høre at: du må spise et vanlig variert kosthold, du må spise mindre og trene mer, og at fett er farlig!!! Dette har vi nå hørt lenge og jeg er dritt lei det, hvorfor skal vi sulte oss og slite oss ut, er det naturlig? Ullevål sykehus sier: spis bare grønnsaker etter kl. 18 om kvelden - hvem i all verden klarer det ????

    Jeg koser meg med bær, fløte og mørk sjokolade hver eneste dag, og er VELDIG fornøyd med det : )

    SvarSlett
  44. Ja her var det debatt... :D

    Det staten gjør feil er å anbefale akkurat det samme kostholdet til alle. Det er feil. Kosthold må tilpasses til hver enkelt. Den tykke og syke kan ikke spise det samme som den slanke og friske. Sånn er det bare.

    Selv gikk jeg over på lavkarbo i april/mai. Jeg spise IKKE masse bacon, biff og kremfløte. Men jeg spise MYE grønnsaker (kanskje ikke så rart når det er det jeg erstatter brød, pasta, ris og potet med). Jeg spiser MYE fisk (spiser ofte laks, tunfisk, makrell til lunch), spiser lite rødt kjøtt (blir så tungi magen av det), spiser lite melkeprodukter (men litt kremfløte eller gresk yoghurt kan forekomme), og ellers olivenolje, rapsolje, kaldpresset kokosolje, avocado mm.

    Funker for meg, men sier ikke at alle andre skal gjøre det på samme måte. :)

    SvarSlett
  45. Heia. No har spist samme mat siden eg ble født engang på slutten av 50 tallet! Fresk som en fesk :) Der snakker en om kraftkost! God middag, fikk lyst en ekstra middag, det er nam, bildet ditt :)

    SvarSlett
  46. Hva skjedde med barnelerdommen...
    Den som sa at Jorda er flat?, at mennesker fra Afrika er naive og barnlige men har utmerket rytmesans, at røyking ikke er helsefrlig og at jenter egentlig mener ja når de sier nei?

    Eller er det annen svunnen kunnskap man referer til?

    SvarSlett
  47. Hm vi leser om lavkarbo over alt ja. Lavkarbo er ikke noe nytt heller det har bare blitt et slags mote ord egentlig for sunn grei mat med lav glykemisk indeks. Lavkarbo behøver ikke bety ingen karbo. Men moderate megder med lav index. Det behøver heller ikke bety mengder med fett som folk skriker om. Det som skjer i kroppen vår om vi ikke får nok sukker til energi er at kroppen vil da danne glukose av våre fettreserver. fettreserver dannes når vi får i oss for mye sukker. Så det er en balanse. Men man skal bare også huske at metabolismen ikke er lik hos meg funker det ene hos andre funker noe annet. Men som sagt dette er ikke noe nytenkning bodybuildere har drevet med dette i mange år for eks.

    SvarSlett
  48. Man blir like fet av fett som man blir grønn av grønnsaker!

    Viste du at frem til på syttitallet vist "alle" kvinner at man ble feit av karbohydrater - bare spør mor/bestemor.

    Viste du at helt frem til på seksti-syttitallet var det å sette sterkt overvektige på restrikttiv lavkarbo-kur en anerkjent måte å redusere vekten deres på?

    Vet du at man i mange år har behandlet epilektikere som ikke kan opereres eller hvor medisiner ikke gir ønsket effekt, med lavkarbokosthold?

    Viste du at helt frem på syttitallet var lavkarbokosthold det eneste som kunne holde sukkersyken i sjakk (gammelmannsdiabetes eller diabetes som det nå bare kalles fordi stadig yngre og yngre mennesker) hos de som ble rammet av det?

    Viste du at stadig flere og flere leger anbefaler sine pasienter å legge om til et kosthold basert på et inntak av færre karbohydrater enn det som de offentlige kostrådene legger opp til? Ikke bare anbefaler de å redusere karbohydratene, men også å kutte ut transfett (slik som softsoya, margarin og annet kunstig fremstilt smør samt oljer med et høyt innhold av omega 6? Det gjør de fordi de ser at lavkarbo hjelper.

    Viste du at et kosthold basert på lavkarbo og fett fra naturlige kilder (som fete meieriprodukter og kjøtt) gir et lavere blodtrykk og bedre kolestrolverdier, noe som reduserer risikoen for hjerte og karsykdommer? I tillegg kan et slikt kosthold redusere plager med urolig mage, muskelverk og smerter mm.

    Lavkarbo er ikke bare en slankediett - lavkarbo er et kosthold som fremmer helse, og mange tilfeller gir helsen tilbake til de som er rammet av såkalte llivsstilsykdommer.

    Det går ikke ann å bli klok på hva lavkarbo er ved å lese det avisene skriver om den saken. Før du forkaster lavkarbo som et alternativt kosthold, sett deg inn i hva et lavkarbo egentlig er. Begynn gjerne med å lese deg opp på disse bloggene - alle skrevet av leger:

    http://tgeisner.com/
    http://espenrostrup.com/
    http://www.kostdoktorn.se/lchf
    http://annikadahlqvist.com/
    ( http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/ )

    SvarSlett
  49. Jeg spiser og drikker hva jeg vil men jeg vil aldri spise ferdigprodukter eller halvferdigprodukter, det er tror jeg det verste av alt man kan spise!!
    Det jo ganske enkelt og lage flötegratinerte poteter selv og en peppersaus laget selv er bedre enn all ferdigsaus

    SvarSlett
  50. Normalt kosthold med så mye trim som mylig er nok det beste og "enkleste".... mangel på fysisk aktivitet er nok det største problemet imo

    SvarSlett