mandag 17. oktober 2011

Lapskaus hører til i høstmørket.

Brun lapskaus med tyttebær og flatbrød.

Mange har fyllt opp lageret med egendyrkede grønnsaker og selvskutt kjøtt. For de som ikke har det er det nok å velge i på butikkene.
Jeg pleier ikke bruke mål når jeg lager lapskaus, men det følger oppskrift for den som ønsker det.
Jeg har denne gangen valgt å lage bruningen for seg, og tilsette den på slutten av koketiden.

Ca. 4 porsjoner

Bruning:
150 gram margarin
150 g hvetemel

Smelt margarin i en kjele og tilsett hvetemel. Rør hele tiden slik at du får en får en fin brunfarge uten at det blir brent. Dersom det blir for mye bruning kan du fint oppbevare det på et glass i kjøleskapet til neste gang du skal lage brunsaus eller lapskaus.

Kjøtt/ grønnsaker:
3 gulrøtter
150 g hodekål
1 løk
1/2 purreløk
ca. 8 poteter avhengig av størrelse
700 - 800 gram kjøtt
2 - 3 middagspølser
Kraft eller buljong

Grønnsaker og kjøtt kuttes i terninger. Tilsett dette i en kjele med kraft, og la det småkokoke til det er mørt. Mengden kraft skal dekke kjøtt og grønnsaker. Jeg pleier ellers å si at grønnsakene ikke skal kokes ihjel, men det finnes et unntak; nemlig for lapsksausen. Den smaker etter min mening best når den varmes opp dagen etter.

Når grønnsakene og kjøttet er mørt nok tilsettes bruningen til passe tykkelse. Dersom du ønsker å tilsette pølseterninger gjøres det helt på slutten da de bare skal varmes litt.

Smak til med:
Salt
Pepper
Sennep
Ketchup
Saften av tyttebærsyltetøy

Jeg er ikke glad i å ha ketchup på maten, men jeg bruker litt i lapskausen. Krydder, grønnsaker og kjøtt kan selvsagt byttes etter din egen smak. Her er det brukt nakkekoteletter av svin, samt middagspølse. Server gjerne lapskausen med tyttebærsyltetøy og flatbrød.

Smeltet margarin og hvetemel til bruning.

Løk, purreløk, gulrøtter, poteter og hodekål kuttet i terninger.

Kokes i kraft sammen med kjøttet til det er mørt.


1 kommentar:

  1. Åh det så himla godt ut og jeg kjenner lukten helt hit :) yammi :)

    SvarSlett