torsdag 13. oktober 2011

Muffins til barneselskap



Klart til servering!
Muffins eller cupcakes er en gjenganger i barneselskap, i alle fall her i huset. Jeg skal ikke begi meg ut på uttalelser om hva som skiller disse to kakene, men for anledningen har jeg brukt samme oppskrift som mamma alltid brukte på mine bursdager da jeg var barn. Grunnoppskriften finner du her. Den kan forøvrig brukes til mange ulike typer muffins, selvsagt også til voksnes kaffeslabberas.


Muffinsrøre fyllt i former klar til steking.

Ferdig stekt. Avkjøl på rist før dekorering.

Dersom du nå har ferdig avkjølte muffins er det klart for å dekorere. Skal du bruke samme dekor som Rastlaustausa må du farge marsipan blå. Selvsagt kan du bruke andre farger, men Rastlaustausa skulle lage muffins til gutt, så da var fargen ganske selvfølgelig.
Blå marsipan ble kjevlet og sommerfuglene er stukket ut med en form. Dersom du ikke har samme form kan du for eksempel bruke små pepperkakeformer. Du får ikke den samme utpregingen av mønster da, men det ordner du jo fint med en kniv, ellers kanskje melispynt:)

Sjokoladetopping:
250 gram melis
50 gram myk margarin
2 ss kakao
3 ss sterk kaffe
1 egg

Alt blandes og piskes luftig. Bruk en sprøytepose med ønsket spiss og sprøyt på hver muffins. Topp med en sommerfugl eller annen pynt du ønsker.



Øverste bilde vises muffinsene på fat sammen med en variant av cakepops. Fremgangsmåten finner du her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar