søndag 16. oktober 2011

Ripslikør til jula


Rastlaustausa har ryddet i fryseren. Kanskje en sterk overdrivelse, men en bærepose med rips ble i alle fall tatt opp til tining. Vanligvis lager jeg likør med bær som er nyplukket, men mamma var så snill å komme med rips hun hadde plukket til meg. Det blir det masse likør av!

Fremgangsmåten for å lage likør er stort sett den samme uansett hvilke bær du bruker. Jeg bruker aldri mål men gjør som følgende:

Et glass fylles opp med bær
Fyll over sukker til toppen
Fyll til slutt opp med 40 % sprit/ vodka

Det kan se ut som det ikke blir plass til alt når alle ingredienser skal fylles til toppen av glasset, men det blir det:) Bær og sukker krymper sammen når du heller på vodka.
Bruk helst glass med tett lokk slik at du kan snu det opp ned uten lekkasje.
Nå er det bare å vende litt på glasset hver dag til sukkeret har løst seg opp. Etter den tid setter du det innerst i skapet og glemmer det helt til jul.

Jeg har som sagt ikke brukt eksakte mål, og jeg har fyllt flere glass. Derfor pleier jeg å sile bærene fra alle glassene i en stor bolle, slik at jeg får det blandet før den ferdige likøren fylles på rene flasker. Dette for å utjevne at det kanskje er mer bær i forhold til resten av ingrediensene i enkelte glass.

Likøren må stå minst 2 - 3 måneder før den siles opp. Dersom du prøvesmaker og synes det er for beskt har du smakt for tidlig. Da er det bare å sette den tilbake i skapet og glemme den en måned til.

Når du så skal sile bærene er det greit å bruke et klede. Ikke bruk noe du er redd for, jeg pleier å kaste det etter bruk.

Så er det bare å fylle opp glassene og nyte et glass likør til kaffen. Da snakker vi om noe Rastlaustausa er glad i:)

 

3 kommentarer:

  1. Hva skal du med alle de bærene? Holder det ikke med et par-tre og sprit for resten??? :) :) :)

    SvarSlett
  2. Du spiser bærene etterpå vettu Rita:)
    Det blir jo kjempegreier etter et mektig måltid; krem med oppsprita rips:)

    SvarSlett
  3. Pisk kremfløte og sukker med en dæsj karamellsaus.. vend inn bærene og fyll krumkaka :)

    SvarSlett